Aanleiding

Waarom het Dutch Cycling Project ?

•Nederland is een  wielerland en moet dat blijven. In het buitenland staat Nederland bekend om zijn fietscultuur, zowel recreatief als prestatief.  Om dit te blijven waarborgen  is een integrale aanpak nodig. Alles wat er nu op het gebied van stimulering van het fietsen en wielrennen gebeurt is prima, maar in een wielerwereld die  steeds groter wordt is het bundelen van krachten een must om op niveau te blijven.  
•Bedrijven in alle sectoren hebben belang bij een goede promotie van Nederland. Bedrijven met een Nederlands DNA moeten het coöperatieve belang inzien.​ Dit DNA bundelen in een coöperatie die middels het DCP globaal Nederland promoot.
•Jongeren moeten gestimuleerd worden om te gaan wielrennen, dit moet zo laagdrempelig mogelijk gefaciliteerd worden. Nu gaat er veel (gemeenschaps-) geld naar grote evenementen maar wordt de basis van het wielrennen vergeten. De focus op een VIP tent.  Dat moet zo blijven, maar alleen in combinatie met stimulering en opleiding van wielrennen bij jongens en meisjes.  
•Talenten moeten de kans krijgen om opgeleid te worden tot prof. Uiteindelijk zijn zij degene die Nederland  wereldwijd gaan promoten. 
•Het Rabobank wielerplan is een goed voorbeeld voor het DCP, maar het DCP staat open voor álle Nederlandse  bedrijven, d.w.z. álle Nederlandse bedrijven met grote belangen in het buitenland óf in het toerisme
•Alleen uitgaande van een piramide-organisatie is het mogelijk om het project uit te voeren. Een brede fundering als basis van die piramide. Het Worldtour team zorgt voor 90% van alle exposure.  De realisatie van de overige categorieën in het DCP worden hierdoor financieel mogelijk.  
Kansen voor renners en sponsors
1.Sportief: voor jong tot oud, recreatief en prestatiegericht
2.Financieel: voldoende middelen voor het project
3.Commercieel: enorme wereldwijde en landelijke  exposure voor partners
4.Toekomstgericht:garantie voor een degelijke en vooruitstrevende toekomst
5.Status: Nederland heeft in de (wieler)wereld een naam hoog te houden.